Monday, January 24, 2011

History Taking

Salam kpd semua. Kali ni aku nak berbicara pasal tajuk kali ni. History taking merupakan satu proses utk membuat diagnosis ttg penyakit yg dihadapi oleh pesakit. Sem 2 ni aku dah mula belajar pasal ni dalam modul CSL. Salah satu komponen yg aku kena pelajari sehingga aku graduate. Wow!!!! Yalah bukan kita boleh hentam je soklan kat pesakit. Kan karang salah tanya soklan, pastu diagnosis salah buat dan pastu silap buat treatment. Sape yg susah. Kita jugak. MERANA pesakit. Tak sembuh2. Sebenarnya ada berapa langkah buat history taking ni.


Bagi salam. Tunjuk ckit ada rasa sopan santun. Baru pesakit senang hati dan yakin kita boleh rawat mereka. Tanya nama ngan umur. Maklumat umur penting kerna ada penyakit ada kaitan ngan umur. Pastu tanya masalah yg dihadapi oleh patient. Ni mcm chief complaint. Chief complaint akan menentukan apa penyakit yg mungkin dihadapi oleh patient. So dengar betul2 jgn terlepas pandang. Next, tanya ngan lebih lanjut mcm mana boleh dpt penyakit tersebut. Misalnya kalau patient complain yg dia dpt knee pain ada tak menjejaska kehidupan seharianmya. Ni mcm history of present illness. Satu proses yg diceritakan oleh patient. Kita plak jgn dok diam je. Kena ada communication ckit. Tanya soklan mcm open atau close question. Dari cni baru kita boleh agak apa yg dihadapi oleh pesakit. Seterusnya, tanya pasal past history, family history ngan social history. Sebenarnya ada banyak lagi. Aku cuma tunjuk yg basic je. Ada sesetengah history taking mcm kalau patient tu wanita atau kanak2 lain caranya kita tanya. Tu nanti aku akan bagitau. Apapun, nak jadi doktor ni kena yakin jgn sekali gugup.

No comments:

Post a Comment