Saturday, January 22, 2011

Histroy taking.

Salam. Salah satu komponen yg paling penting yg aku akan belajar sem2 ni adalah mcm mana nak ambik history patient. Bunyi mcm senang. Aku mula2 ambik history dari patient ada jugak rasa cuak gementar walaupun patient tu kawan sendiri. Fuh nasib baik ok. Dlm history taking, terdapat banyak komponen. Jadi kita ni tak leh nak hentam je, main tibai soalan. Karang tak pasal2 silap kasi diagnosis. Kita kena anggap diri kita sebagai detektif. Tahukan tugas detektif. Kalau tak tahu cari kat google. Malas aku nak terangkan.

Pertama
Bagi salam dulu. Pastu tanya nama. Mcm mengenali orang baru. Pastu tanya sbb dtg. Dari situ kita dah boleh tahu chief complaint nya apa.
Kedua
Kita tanya ngan lebih lanjut mcm mana patient boleh dpt penyakit tu. Ni history pressenting illness. Jadi dari situ, kita boleh tahu ngan lebih lanjut dan boleh mengenalpasti masalah yg sebenarnya. Kita jugak boleh tanyakan soklan, so takdelah patient je yg bercakap. Penat kot. Tanyakan pasal symptom kerna dengan ni boleh kita agak apa masalah yg dihadapi oleh patient dengan lebih tepat.

Sebenarnya ada banyak lagi. Tapi aku kasi tahu yg basic je. So sapa2 yg baca benda ni kalau nak tambah silakan. Aku pun bukan dasyat. Cuma insan biasa je. Ada lagi yg lebih spesifik seperti kalau patient tu perempuan atau kanak2. Yg tu ada cara stepnya yg tersendiri. Lain dari laki.

No comments:

Post a Comment